WooCommerce: Bra eller dåligt för svenska e-handlare?

Webbskaparen finansieras av våra läsare. Om du köper något via våra länkar kan vi tjäna en liten summa. Detta påverkar inte på något sätt våra bedömningar.

WooCommerce är en världsledande e-handelsplattform i kategorin öppen källkod. Plattformen installeras som en fristående plugin och är kompatibel med CMS-system som WordPress. WooCommerce anses vara en av de bästa plattformarna, inte bara i Sverige utan på hela marknaden.

Orsaken till framgången hos WooCommerce kan förklaras med att plattformen ger användarna en mer dynamisk och flexibel lösning än många andra alternativ. Du kan välja vilket webbhotell du vill använda, du kan installera olika plugins och du kan anpassa och ändra koderna (CSS, HTML och PHP). Dessutom används plattformen av ett stort antal användare, vilket innebär frekventa uppdateringar, nya plugins och en hög säkerhetsnivå.

Systemet som laddas som ned som en plugin är alltså gratis. Räkna dock med att du måste betala för tillägg om du behöver dem. Du måste också betala för webbhotell, SSL, teman osv.

Ur kostnadssynpunkt kan WooCommerce vara ett attraktivt alternativ. Ett vanligt misstag är dock att välja ett billigt webbhotell som efter en stund visar sig ha otillräcklig kapacitet för att driva en liten webbshop.

Du bör därför räkna med att få en förstklassig service när du letar efter ett lämpligt webbhotell. En premiumtjänst kostar mer än ett billigt webbhotell, men om du väljer ett bra företag får du mycket för pengarna när det gäller hastighet, säkerhet, lagringsutrymme osv.

Vi brukar rekommendera Hostingers molntjänst, men du kan också hitta andra bra alternativ på marknaden. Det vi gillar med Hostingers molntjänster är att ditt nätverk laddas snabbt oavsett var i världen dina kunder befinner sig. 

Samtidigt får du en billig tjänst som ger dig tillräckligt med lagringsutrymme och som fungerar bra tills din webbshop börjar få riktigt stora volymer. Om du har ett större företag kan du behöva uppgradera ditt webbhotell.

Gå till sammanfattningen >

Lär känna plattformen

Är WooCommerce en bra plattform för Sverige?

WooCommerce är bra, men det är en avancerad produkt där du måste lösa alla problem på egen hand. WooCommerce passar vanligtvis för tekniskt intresserade och mer erfarna e-handlare.

Vår rekommendation för nybörjare är oftast Shopify, eftersom det är en mycket enklare plattform.

Shopify är enkelt att använda och har de allra flesta funktioner som du hittar i WooCommerce (med undantag för vissa anpassningar för mer avancerade webbshoppar). Shopify ger dig en mer standardiserad tjänst, men den är extremt bra. Du får allt du behöver, och du behöver inte lägga tid på att hitta på dina egna lösningar på vägen. Dessutom får du 24/7 support med Shopify. (Läs mer här)

WooCommerce är ett tillägg som används i till exempel WordPress. Det innebär att du kan ställa in språket i panelen till svenska eller något annat språk. För den svenska marknaden bör du se till att du använder ett webbhotell med snabb laddningshastighet. Detta ger dina kunder en mycket bättre upplevelse. 

En fördel med WooCommerce är att många svenskutvecklade tjänster för den svenska och skandinaviska marknaden finns tillgängliga för plattformsutvecklare. Dessa inkluderar framför allt populära betalningslösningar, se nedan.

WooCommerce Outlet

WooCommerce vs. Shopify? Vilken är bäst?

Fördelar med Shopify:

Nackdelar med Shopify:

Läs hela mitt inlägg om Shopify här.

Fördelar med WooCommerce:

Nackdelar med WooCommerce:

Swish, Klarna, fakturering och andra populära betalningslösningar

Precis som Shopify erbjuder WooCommerce ett stort antal betaltjänster att välja mellan. Du kan använda tjänster som litas på av säljare (och kunder) på den svenska marknaden, liksom ett stort antal internationellt erkända betaltjänster.

För den svenska marknaden kan du till exempel använda Swish och Klarna. Naturligtvis kan du också ta emot kortbetalningar via praktiskt taget alla världsledande betalningstjänster som t.ex: Stripe, PayPal, NS8, Square eller Amazons betaltjänst Amazon Pay.

(Både Shopify och WooCommerce är integrerade med Amazon, vilket sannolikt kommer att vara en stor fördel i framtiden. Amazon håller för närvarande på att etablera sig på den nordiska marknaden, och många analytiker tror att Amazon kommer att innebära ett paradigmskifte för distansförsäljning på den skandinaviska marknaden.)

Bästa teman (themes) – för 2022

Det finns inget tema eller “theme” som är “bäst” för alla webbshoppar. Utbudet av teman hos WooCommerce är så otroligt brett att det i utgangspunktet är omöjligt för någon att testa alla de tillgängliga teman som finns på marknaden. Dessutom tillkommer ständigt nya teman i plattformen, vilket gör att de som ansågs vara bland de bästa för några år sedan snabbt ersätts av nya teman.

Vårt bästa tips är att välja ett relativt nytt eller nyligen uppdaterat tema från WooCommerce. På så sätt är du säker på att den senaste tekniken används, och att inte alltför många använder samma utseende.

Vi brukar rekommendera att du köper ett tema och undviker gratisteman. Anledningen till detta är att det är en relativt liten engångskostnad, och dessutom är det väl investerade pengar. Med ett bra tema (kostar vanligtvis runt 30-80 USD) får du:

  1. God säkerhet (Billiga teman är vanligtvis mer känsliga för virus och externa attacker)
  2. Hastighet (Genom att köpa ett tema får du en webbshop som laddas snabbare än med gratis teman)
  3. Design (Låt inte kostnaden för ett tema begränsa dig till att välja en annan design som kanske inte är den bästa för ditt företag. Välj det tema som passar bäst för din verksamhet.)

De bästa temana för WordPress är de som är officiellt godkända och finns på WooCommerce.com.

Välj ALLTID ett tema som är anpassat för mobiltelefoner och surfplattor (“Responsive”) !!!! Här hittar du de bästa alternativen.

Av de teman som vi har testat är dessa våra favoriter:

  1. Threads 79 USD
    Detta är en favorit i klädbutiker. Ett bra sätt att inspirera kunderna
  2. Galleria 39,00 USD
    Lämplig för mode och design
  3. ProShop 39,00 USD
    Lämplig för sportbutiker eller för försäljning av utrustning, kläder etc.
  4. HomeStore 39,00 USD
    Lämpligt för alla typer av butiker – ett tema som är bra för alla som inte vill specialisera sig för mycket på en typ av produkt eller ett marknadssegment.
  5. Block Shop ca 89 SEK
    Lämplig för alla typer av butiker, t.ex. kläder, skor och märkesvaror.

Sammanfattning