Hur man dropshippar med Wix: En komplett guide för 2022

Webbskaparen finansieras av våra läsare. Om du köper något via våra länkar kan vi tjäna en liten summa. Detta påverkar inte på något sätt våra bedömningar.

Har du funderat på att starta en dropshippingbutik, men är osäker på var du ska börja? Då kanske vi har den perfekta lösningen för dig! Hemsideprogrammet Wix har allt du behöver för att skapa en snabb webbshop som är fullt utrustad med backend för dropshipping.

För dig som entreprenör innebär det att du kan skapa en egen hemsida och fylla den med produkter från grossister utan att behöva investera i dyra lager- och logistiklösningar. Om du tar dig tid att läsa den här guiden kommer vi att visa dig hur du kan starta ditt eget dropshippingföretag i några få enkla steg.

Snabb introduktion till Dropshipping

Innan vi går vidare är det värt att klargöra vad dropshipping egentligen innebär. Detta är en modell där du driver en webbshop, men inte har fysisk tillgång till de varor du säljer. Vad det innebär är att beställningen automatiskt skickas vidare till producenten som packar och skickar produkten varje gång någon köper något i din butik. Man kan se det lite som att du går till mataffären och säger att du behöver mjölk. Butiken skickar ett meddelande om detta till Arla som sedan packar och skickar varorna direkt hem till dig. 

På så sätt kan du starta en webbshop utan att ha de stora startkostnader som du annars hade haft. När du upptäcker vilka produkter som säljer bäst kan du hellre köpa in dem och utöka utbudet i din butik.

1. Finn din nisch

Det kan ofta vara frestande att till en början erbjuda ett brett utbud av produkter, men vi rekommenderar att du hittar din egen lilla nisch. Det är mycket enklare att marknadsföra en viss produkt och se till att hela verksamheten fungerar så smidigt som möjligt. Även om du kan välja produkter från olika tillverkare bör de alla vara i samma kategori. 

Din webbshop kan till exempel sälja tillbehör för hundar, solglasögon för barn eller roliga T-shirts med tryck. Alla dessa kategorier är tillräckligt stora för att du ska kunna utöka ditt utbud, men utan att de krockar med varandra. Om du däremot öppnar en webbshop som säljer både hundtillbehör och solglasögon för små barn kan det vara lite svårare att definiera. 

2. Sätt en budget

Wix är en budgetvänlig lösning, men du bör ändå ha god kontroll över ekonomin. Se därför till att du fastställer en budget för ditt projekt och håller reda på de olika kostnaderna för att driva det. Prenumerationer och marknadsföring kommer att vara de mest centrala, men även något så trivialt som ett domännamn kostar 100 kr per år.

3. Skapa din hemsida med Wix

När du har koll på vilka produkter du vill erbjuda och vilka kostnader du kommer att ha i framtiden är det dags att skapa din hemsida. Om du inte har använt Wix tidigare måste du skapa ett konto, men det tar bara några minuter. Det är dock värt att notera att du kan välja att använda Wix ADI om du inte vill lägga ner så mycket tid på att konfigurera din hemsida.

Detta är en AI-baserad lösning som Wix erbjuder sina användare. Allt du behöver göra är att svara på några enkla frågor om vilka funktioner din hemsida bör ha, vilken stil du gillar och vilken kategori den tillhör. Efter några minuter får du ett förslag på hur hemsidan kan se ut. Om den inte känns helt rätt, kan du enkelt justera designen i efterhand.

4. Välj en dropshipping-app

När du är nöjd med designen av din hemsida och är redo att publicera den är det dags att hitta en app för dropshipping. Du går då in på Wix App Market där du enkelt kan söka efter “dropshipping”. Du kommer då att få upp olika alternativ, men vi rekommenderar Spocket eller Modalyst eftersom de är bäst för nybörjare. Installera ditt val av app genom att klicka på “add to site”.

Det är värt att notera att Modalyst har en kostnadsfri plan för dem som bara vill testa, medan Spocket kräver att du tecknar en prenumeration. De börjar från 24 dollar och går upp till 79 dollar per månad.

5. Konfigurera leverans

En av de tydliga fördelarna med dropshipping är att du inte behöver sköta leveransen av dina varor själv. Allt skickas direkt från tillverkaren, så du behöver inte packa en enda låda. Både Spocket och Modalyst erbjuder dock custom packaging, så du kan välja om du vill påverka hur varorna når kunden.

Det kan vara klokt att göra detta – eftersom du kanske behöver byta till en annan modell senare, men också för att du då kan påverka det första intrycket hos dina kunder. Kom ihåg att de förväntar sig att produkten kommer från din webbshop, så det kan vara bra att veta hur etiketten ser ut.

Båda programmen erbjuder en mycket enkel handledning om hur du gör dessa inställningar kopplade till din Wix-butik, så vi kommer inte att gå in på det här. 

6. Hantera det administrativa

Sist men inte minst är det dags att ta itu med det administrativa arbetet. Detta inkluderar hur du som juridisk person vill lägga upp din webbshop. Många väljer att göra detta som enskild firma, men då är du juridiskt ansvarig. Det rekommenderas därför att du tar dig tid att starta ett företag för att få ett bättre skydd.

En sådan struktur ser också mycket mer professionell ut – eftersom webbshoppen presenteras som ett seriöst företag med ett organisationsnummer. Du kan visserligen använda din egen adress, men även här kan det vara en bra idé att ha en postbox om du förväntar dig mycket korrespondens. När du väl har valt organisationsform är det viktigt att du sätter dig in i de regler och villkor som gäller, eller söker råd för att säkerställa att du gör rätt.