Vad är en subdomän? En komplett guide för nybörjare

Webbskaparen finansieras av våra läsare. Om du köper något via våra länkar kan vi tjäna en liten summa. Detta påverkar inte på något sätt våra bedömningar.

När du ska lansera en hemsida kommer du att stöta på ett virrvarr av olika namn och termer. Det är ofta begrepp som alla har hört talas om, men som inte alla nödvändigtvis kan förklara. Några bra exempel på detta är SSL, Error 404, IP-adresser och cookies. Samma sak gäller för subdomäner, och det är vad vi ska titta närmare på idag.

En domän är utan tvekan en av de viktigaste delarna av din hemsida, och du bör därför ha en god förståelse för vad domäner faktiskt innebär. Domäner består av olika delar, och en subdomän är en av dem. Vi vill dock förenkla detta så mycket som möjligt, så att du slipper alla komplicerade tekniska koncept. Här hittar du helt enkelt en enkel guide till vad du behöver veta om underdomäner.

Är du redo att lära dig? Nu sätter vi igång! 

Vad är en subdomän?

Innan vi går in på subdomäner är det viktigt att du har en god förståelse för vad en domän är. Kort sagt är en domän den adress som du skriver in i webbläsaren för att besöka en viss hemsida. Den består vanligtvis av namnet på din hemsida eller ditt företag, till exempel webbskaparen, följt av en toppdomän (TLD), i vårt fall .se. Nedan kan du se några vanliga exempel på domäner:

Nu när vi har full kontroll över vad en domän är kan vi gå vidare till subdomäner. Som vi redan har nämnt kan en domän bestå av flera delar. Den första är namnet på hemsidan som sedan följs av en toppdomän som .se. Men det kan också finnas saker INNAN domännamnet, och det är vad vi kallar en subdomän. 

Syftet med sådana underdomäner är att dela upp större hemsidor i sektioner. Detta är särskilt viktigt för större webbplatser som till exempel har en blogg, en webbshop, produktsidor och liknande. Här är det viktigt att notera att underdomäner inte är samma sak som den hierarki du kan använda för innehåll (kategorier) som vanligtvis kommer efter domänen. 

För att illustrera vår ståndpunkt har vi tagit fram ett exempel:

shop.lego.com/kids

För att dela upp denna URL hittar vi följande:

Hur fungerar subdomäner?

Den primära funktionen för en subdomän är, som vi nämnde tidigare, att dela upp din hemsida. Genom att använda olika subdomäner kan ett företag enkelt dela upp sin hemsida, vilket gör det lättare för kunderna att hitta den sida de vill ha. 

Ett bra exempel på detta är ett företag som har en blogg som är skild från annat innehåll på webbplatsen. URL:n kan då vara blogg.webbskaparen.se. På detta sätt är bloggen separerad från vår huvudsida, vilket ger mycket större frihet när det gäller webbadresser. 

Så länge du använder subdomäner kan du använda en liknande URL två gånger. Vi skulle till exempel kunna ha webbskaparen.se/skapa-hemsida, och om vi skulle vilja skriva ett blogginlägg på samma ämne skulle vi kunna göra just det med hjälp av en underdomän. Då skulle vi kunna använda webbadressen blogg.webbskaparen.se/skapa-hemsida – en adress som kommer att leda till en helt annan plats än den förra.

Det kan också finnas flera andra skäl att använda en underdomän. Det viktigaste att komma ihåg är att underdomäner ger dig möjlighet att dela upp din hemsida i olika “sektioner”. Några bra exempel på detta kan vara:

Även om en subdomän kan användas för att dela upp kategorier på sidan är det inte alltid nödvändigt att använda den. En hemsida som amazon.com behöver till exempel sällan subdomäner, även om de har hundratals kategorier på sidan. En hemsida som coldplay.com kan däremot använda det för att separera olika sidor på ett naturligt sätt. Här är själva sidan informativ, vilket gör det naturligt att butiken ligger på en underdomän. 

När det gäller SEO är det värt att notera att GoogleBot ofta betraktar subdomäner som enskilda hemsidor. Detta kan påverka synligheten på din hemsida, särskilt på sidan för subdomänen. I många fall har underdomäner indexerats för sig själva, vilket innebär att de inte har kunnat dra nytta av huvudsidans auktoritet. 

Exempel på subdomäner

Det finns många bra exempel på subdomäner, men ingen gör det lika bra som Google. Här är alla tjänster kopplade till domänen Google.com, men som de flesta vet finns det ett antal företag bakom. För att illustrera hur de effektivt har använt subdomäner för att ge konsumenterna enklare navigering kan du titta på listan nedan. 

Som du kan se använder de google.com som domän för alla sina tjänster, men förenklar navigeringen genom att använda underdomäner. Varje sida eller produkt har en egen underdomän, så att du snabbt kan hitta det du vill ha. Du kan säkert föreställa dig hur svårt det hade varit att hitta de olika sidorna om du hade varit tvungen att gå till google.com och sedan navigera genom en massa olika menyer.

Hur man skapar en subdomän

Som vi har sett i den här artikeln kan det finnas ett antal goda skäl till varför man vill ha en subdomän. Därför är det också naturligt att vi visar dig hur du skapar din egen underdomän till din hemsida. Detta är något många tycker är komplicerat, men i de flesta fall är det lyckligtvis inte det.

Nu kan processen se lite annorlunda ut beroende på vilken hostingtjänst du använder, men i stort sett kommer det förmodligen se ut så här:

  1. Logga in på den webbplats där du har ett webbhotell (t.ex. domeneshop, hostgator, godaddy, BlueHost eller One.com).
  2. Välj den domän som du vill skapa en underdomän på
  3. Gå tilt din cPanel (kontrollpanel)
  4. Välj ändring av domäner eller inställningar (beroende på plattform)
  5. Gå till avsnittet för underdomäner i den aktuella domänen och infoga den aktuella underdomän som du vill ha.
  6. Spara de ändringar du har gjort

Som listan visar är det ganska enkelt att skapa en underdomän. Om du är osäker på hur du gör detta med det webbhotell du använder rekommenderar vi att du kontaktar kundtjänsten. De kommer sannolikt att kunna hjälpa dig, så att slipper göra några misstag med cPanel vilket kan påverka din hemsida. 

Sammanfattning

När du lanserar din första hemsida dyker det upp ett antal tekniska termer, och subdomänen är en av dessa. I den här guiden har vi därför tittat närmare på hur en subdomän fungerar och vad du bör veta om dessa. Vi har även tittat på hur du kan sätta upp din egen subdomän, samt hur det rekommenderas att du använder en sådan lösning. Slutligen är det värt att notera att den här guiden bara är en introduktion till ett egentligen långt mer komplicerat ämne.