Professionell hemsida: Hur man gör en professionell hemsida 2024

Skriven av

Axel

Publicerad

Laga professionell hemsida
Vi finansieras av våra läsare. Om du köper något via våra länkar får vi en provision.
I den här artikeln kommer vi att gå igenom:

Att skapa en professionell hemsida kan betraktas som en konst, men som tur är behöver det inte vara så svårt. Vi kommer därför att gå igenom allt du behöver veta om hur man skapar professionella hemsidor och vad som kännetecknar en professionell hemsida. På grund av detta kan vi se närmare på alla andra alternativ som du har när du ska lägga din första hemsida.

Syftet är att ge dig en bättre förståelse för vad som kännetecknar en framgångsrik webbplats och hur du kan skapa din egen webbplats så enkelt som möjligt. Dessa punkter är lika relevanta oavsett om du lanserar en webbshop, en hemsida eller din första WordPress-blogg.

Även om det kan vara spännande att utforska ny design när du lanserar din första webbplats finns det mycket information som bör förbli oförändrad. Detta beror på att kunderna har en viss uppfattning om hur något fungerar, och det lönar sig sällan att ifrågasätta denna uppfattning. Låt oss därför titta närmare på några av egenskaperna hos en professionell webbplats.

Kännetecken för en professionell hemsida

Det finns många olika åsikter om hur en professionell hemsida ser ut, men vi har valt ut några av de vanligaste punkterna som du bör känna till. Syftet är att ge några tydliga tecken på en bra hemsida. När vi har gått igenom listan ska vi titta närmare på hur du kan skapa din egen hemsida Det är dock hemsidans behov som påverkar vilken tjänst du väljer. Med det sagt ska vi titta närmare på några viktiga egenskaper.

Optimerad för mobil användning

Tidigare kom de flesta besökare från desktop-webbläsare, men idag står mobila enheter för upp till 50 % av trafiken till många webbplatser. Det betyder att din hemsida måste se lika bra ut på en iPhone eller iPad som på en stor datorskärm. Faktum är att många utvecklare kommer att prioritera mobil användbarhet framför webbläsaren, eftersom detta är en växande trend.

När du optimerar din webbplats för mobilanvändning är det särskilt viktigt att all information anpassas till det nya formatet. Det innebär att du inte har bilder, animationer eller något annat som gör det svårt att använda webbplatsen på små skärmar.

Du bör därför sträva efter att göra mobiloptimering till den viktigaste prioriteringen, innan du går vidare till mer detaljorienterat arbete, t.ex. utseende och innehåll. En webbplats eller webbutik som är svår att besöka i mobilen kommer oftast att ha en hög kundförlust.

Hemsidans layout

De flesta av oss minns webbdesign från 90-talet, som ofta innehöll både animationer och olika rörliga element. Lyckligtvis har detta förändrats avsevärt, och de flesta är överens om att utseendet på en professionell hemsida bör vara enkelt, men ändå så elegant som möjligt. Det betyder att det inte får finnas några störande element på sidan som tar fokus från besökaren.

Ofta är skälet till att vi har en hemsida att marknadsföra en produkt eller ett innehåll, och det är viktigt att designen inte avleder uppmärksamheten från dina produkter. Nedan hittar du några viktiga punkter att tänka på när det gäller utseendet på din webbplats.

  • God färgbalans – undvik att använda starka eller motstridiga färger.
  • Läsbar text – Undvik att blanda typsnitt och text som kan vara svår att läsa. Detta gäller både små och stora tryck.
  • Undvik animationer – Även om det kan se tråkigt ut, uppfattas animationer ofta som störande.
  • Använd bilder på rätt sätt – Undvik att använda bilder för mycket och se till att de är relevanta för innehållet på sidan.

Enkel navigering

När det gäller navigering är det alltid viktigt att göra det så enkelt som möjligt. Här handlar det om att placera menyer och navigering på platser som är meningsfulla, och där det är intuitivt att hitta dem. Detta inkluderar en meny högst upp på webbsidan (antingen i form av en rullgardinsmeny eller som en del av rubriken), samt en navigering i sidfoten längst ner på webbsidan.

Med just navigering är det inte särskilt lämpligt att utmana de väletablerade metoder och det utseende som navigering brukar bygga på. Detta gäller särskilt för mobiloptimering, där de flesta användare förväntar sig att hitta en hamburgermeny högst upp på sidan. Du bör också undvika onödig användning av animationer och popup-fönster, eftersom det påverkar hastigheten när du navigerar runt på hemsidan.

Intressant innehåll

Det råder ingen tvekan om att dagens konsumenter är kvalitetsmedvetna, men de vill också ha ett lättsmält innehåll. Detta innebär att de flesta bara vill läsa igenom några punkter på hemsidan och hitta den information de behöver. Med andra ord är talesättet “Content is King” högst relevant i dag.

Därför rekommenderar vi att du tillhandahåller innehåll som är lätt att läsa, helst i korta avsnitt. Du bör också se till att innehållet är aktuellt och inte för långt. Undvik stora sidor med text och försök att använda bilder, video och korta texter.

Du bör också ta hänsyn till din målgrupp – en teknisk text som är skriven för medicinska experter bör ha en annan ordalydelse än en introduktion till SEO för nybörjare.

Bra SEO

Sökmotoroptimering (SEO) har alltid varit viktigt för professionella webbplatser, men nu är det viktigare än någonsin. Detta beror på att Google har fokuserat allt mer på webbsidornas kvalitet, men också på att konkurrensen om läsarna har blivit hårdare.

SEO-strategin för ditt företag måste därför baseras på en godkänd SEO-strategi och undvika att använda spamsidor av låg kvalitet. Dessutom bör man använda korrekt SEO för bilder, meta och dina egna inlägg i samband med goda SEO-strategier.

I många fall kan det löna sig att investera i någon som kan SEO, eller se till att du har professionell kunskap om ämnet internt. Det råder ingen tvekan om att SEO kommer att fortsätta att vara en viktig del av webbplatsernas framgång, så det kommer snabbt att ge utdelning.

Hastighet

Inget är mer irriterande än en långsam hemsida, men det är något som många ofta glömmer. Det hjälper föga att ha en professionell hemsida med utmärkt utseende och navigering om hemsidan är långsam att använda. De flesta som surfar på nätet idag har snabbt internet, vilket innebär att de förväntar sig ett snabbt svar från en hemsida.

Du bör därför regelbundet testa hastigheten på din webbplats och se till att du undviker onödiga element. Det finns faktiskt ett antal faktorer som gör att din webbplats blir långsam, och vi har listat några vanliga hastighetstjuvar nedan.

  • Stora bilder i fel format
  • Animationer
  • Föråldrade plugins (WordPress)
  • Mycket innehåll som laddas samtidigt
  • Hemsidor med tung design (tema)

För att förhindra att detta händer på dina webbplatser bör du se till att du håller tillägg uppdaterade. Du bör också se till att du endast använder design (teman) som laddas snabbt (t.ex. Astra och Generate press). Om du har en webbplats med många bilder bör du använda rätt format (JPEG) i stället för mer krävande format som PNG.

Hur man skaffar en professionell hemsida

Nu har vi gått igenom vad som kännetecknar en professionell hemsida och vilka misstag du bör undvika, så nu är det dags att se hur du kan skapa din egen hemsida. Det är mycket lättare att skapa en professionell hemsida än vad många tror. Vi ska titta närmare på två olika lösningar som båda enkelt låter dig ta fram en hemsida.

Innan vi går in på de olika alternativen du kan välja finns det några punkter du bör tänka på. Det handlar särskilt om hur pass avancerad design och funktioner du behöver tillhandahålla för dina kunder. Andra punkter som du kanske vill tänka på är budget och vad du vill att potentiella kunder ska göra på din webbplats.

Fundera därför gärna över följande frågor innan du väljer den slutgiltiga lösningen för din hemsida:

  • Vad vill du att hemsidan ska erbjuda potentiella kunder?
  • Ska du ha en webbshop på sidan?
  • Får kunderna allt de behöver?
  • Hur vill du att kunderna ska uppfatta ditt företag?
  • Kommer det att finnas behov av avancerade funktioner i designen?
  • Hur stor budget har du för den första designen?
  • Kommer företaget att använda hemsidan som en del av sin marknadsföring?
  • Kommer företaget att använda hemsidan för service eller tjänster till kunder?

Vi rekommenderar att du sparar dina svar på dessa frågor, och använder dem som vägledning när du tittar närmare på din sida. Detta gäller särskilt om du ska anlita en designbyrå, eftersom en sådan med största sannolikhet kommer att ställa många av dessa frågor på nytt innan arbetet påbörjas – ju mer detaljerad genomgång du kan leverera, desto mer pengar sparar du i processen.

Skapa en professionell hemsida själv med ett hemsideprogram

Ett alternativ som fler människor väljer att använda när de skapar sin första professionella hemsida är ett hemsideprogram. Det här är program som låter dig skapa hemsidor med enkla dra-och-släpp-verktyg. Detta gör att du kan skapa en sida helt utan förkunskaper om kodning.

Fördelen med en webbplatsbyggare är att du kan skapa hemsidor och webbshoppar som fungerar bra, utan att behöva koda något i bakgrunden. Det är väldigt enkelt och fungerar för både privatpersoner och företag.

Några välrenommerade lösningar inom detta område är Webnode, Wix, Squarespace och Site123, som vi alla har diskuterat i vår artikel om de bästa hemsideprogrammen. Gemensamt för dessa lösningar är att du som användare kan skapa en bra hemsida, men också att SSL, domän och hosting ingår på samma plattform.

Detta ger dig som administratör bättre kontroll över hela webbplatsen. Du kan även utöka med e-post och andra tjänster, men det är oftast tilläggstjänster. För kunden innebär det att du får en hemsida som är optimerad för alla förhållanden och lägger ner lite tid på design. Genom att använda färdiga mallar säkerställer du ett snabbt skapande av din webbplats.

Välj en byrå som skapar professionella hemsidor

Det andra alternativet är att anlita en professionell byrå för att skapa en ny hemsida för ditt företag. Det kan vara det enklaste alternativet och samtidigt ge det bästa resultatet, men det är också det dyraste. Om du kontaktar en byrå har de stor erfarenhet av att utforma hemsidor och ser till att du får de funktioner du behöver.

Det kommer dock förmodligen att leda till stora kostnader och ofta tar utvecklingsprocessen längre tid än om du själv använder ett hemsideprogram. Vi rekommenderar sällan att man anlitar en byrå för små företag eller mindre krävande webbplatser, men om du har ett företag med särskilda behov kan det definitivt vara aktuellt.

Vi talar om hemsidor som måste erbjuda kunden något speciellt när det gäller funktionalitet eller program som kräver kodning. Sådana webbplatser kan kräva extra säkerhet och funktionalitet, vilket gör att de måste anpassas till deras egna behov. Det kan vara svårt att uppskatta kostnaden för om en byrå ska hjälpa dig bygga en professionell webbplats, men det kan kosta upp till 100 000 kronor i utveckling och arbete.

Du bör därför ha en grov uppskattning om du vill anlita en byrå för att göra jobbet åt dig. Om du använder en byrå behöver du också ett SSL-certifikat, webbhotell och domäner, som vanligtvis måste köpas separat. Du behöver inte detta om du använder ett hemsideprogram som har detta inkluderat i sitt “paketpris”.

Sammanfattning

Det kan vara svårt att veta hur man skapar en professionell hemsida, men i den här artikeln har vi försökt titta på några av de viktigaste elementen. Vi har även tagit fram några funktioner som borde finnas med på dina sidor och några du kan strunta i. Vårt bästa förslag för dig som vill skapa hemsidor gratis eller med en snäv budget är därför att använda ett hemsideprogram. Vi har flera bra artiklar om detta som kan ge dig mer information om vilket alternativ som är bäst för dig.

Utöver detta är det kunden som ska stå i centrum när man skapar hemsidor. Du bör vara uppmärksam på användarupplevelsen och vad du vill uppnå med din hemsida. Det här handlar om att få rätt placering på Google med SEO, men också att innehållet som finns på sidan är relevant för vad företaget gör.