Ny hemsida: Tips för att skapa en webbplats som Google älskar

Webbskaparen finansieras av våra läsare. Om du köper något via våra länkar kan vi tjäna en liten summa. Detta påverkar inte på något sätt våra bedömningar.

När du lanserar en ny hemsida beror en stor del av framgången på hur Googles algoritm bedömer din hemsida. Detta har i hög grad påverkat hur vi planerar hemsidor och hur du bör lägga upp din process. Om du däremot aldrig har byggt en hemsida tidigare kan det vara svårt att veta var du ska börja. 

För att göra det enklare att bygga en ny webbplats med bästa möjliga grund har vi tagit fram den här guiden. I den här guiden går vi igenom vad du behöver veta om grunden för en ny hemsida, hur du planerar innehållet och vilka element du bör inkludera. Allt detta hjälper din hemsida att nå sin fulla potential och ger dig mest värde för ditt arbete. 

För att göra det så enkelt som möjligt att använda den här guiden går vi igenom processen i kronologisk ordning. Vi börjar med planering och slutar med hur du underhåller din lanserade hemsida. Om du redan har lanserat din hemsida kan du enkelt hoppa över till nästa avsnitt. 

Läs vidare om hur du kan skapa en hemsida som är optimerad för Googles algoritm.

Planering av en ny hemsida

Det första du bör göra innan du lanserar en ny webbplats är att planera väl. Det innebär att du måste sätta upp tydliga mål för webbplatsen, analysera potentiella konkurrenter och utarbeta en bra innehållsplan. Du bör också ha en idé om hur innehållet kommer att marknadsföras, eftersom detta kommer att bidra till att öka tillväxten under uppstartsfasen.

Kartläggning av konkurrenter 

Du har förmodligen en utmärkt idé, men det är inte lätt att komma på något helt unikt som aldrig har gjorts tidigare. Därför kan det vara bra att kartlägga potentiella konkurrenter och se vad de har gjort för att nå framgång. Kampen om läsare och potentiella kunder på nätet är hård, så det krävs en bra strategi. 

Ett bra sätt att börja är att titta på vilka webbplatser/konkurrenter som dominerar marknaden idag och vilka sökord som är mest effektiva för dem. Här kan det vara användbart att besöka hemsidor hos olika konkurrenter för att se hur deras sida presterar. Notera eventuella nyckelord och länkar som kan vara användbara för din egen planering. Titta också på Core Web Vitals (CWV), som ofta uppskattar den övergripande kvaliteten på en webbplats. 

Definiera din målgrupp och deras behov

Vi talar gärna om obegränsad räckvidd när vi talar om marknadsföring på nätet, men en tydligt definierad målgrupp har blivit mycket viktig. Digital marknadsföring och SEO har gjort det möjligt att genomföra målinriktad marknadsföring, så det är viktigt att du har en tydlig definition av din målgrupp. Detta gör det lättare att planera hemsidan innehåll samt den visuella profil och identitet som företaget ska sträva efter att skapa. 

Strategi för innehåll

Det största misstaget många nybörjare gör är att de har en hemsida med lite eller föråldrat innehåll. Du bör därför se till att du har en tydlig innehållsstrategi som omfattar mer än bara inlägg. Vi talar om potentiella länkar, innehåll och olika samarbeten som kan få detta innehåll att nå ut till rätt målgrupp. Ta en titt på vilka hemsidor som länkar till dina konkurrenter för att få en bättre kartläggning.

Promotion

En ny hemsida är beroende av trafik, men när ingen har hört talas om den tidigare kan det vara svårt att uppnå detta. Du bör därför ha en tydlig plan för hur du ska marknadsföra din nya webbplats så att rätt målgrupp upptäcker den. Länkar, sociala medier och SEM (Search Engine Marketing) kan vara användbara verktyg här.

Välj ett domännanmn

En viktig nyckelkomponent på din hemsida är din nätverksadress eller ditt domännamn. Att välja rätt domännamn har därför stor betydelse för din hemsida. Tidigare var det lätt att hitta ett bra domännamn, men eftersom utbudet har blivit mer begränsat krävs det nu ett mer kreativt tillvägagångssätt. 

Vi kommer därför att gå igenom de två vanligaste typerna av domäner och vad du bör tänka på när du väljer domännamn för din nya webbplats. Det första du måste bestämma dig för är om du vill ha en varumärkesdomän eller en nyckelordsdomän.

Varumärkesdomän

Denna typ av domän är vanlig för företag och verksamheter som vill skapa ett välkänt varumärke. Företagets namn eller varumärke används ofta som domännamn. Några exempel på detta är pepsi.com, aftonbladet.se, adidas.com och liknande varumärken.

Nyckelordsdomän

Den andra typen av domäner som många väljer på grund av dess inverkan på SEO är så kallade nyckelordsdomäner. Detta är ett domännamn där ett specifikt nyckelord ingår i webbadressen. Detta tillvägagångssätt gör det ofta enklare att bygga upp organisk trafik, men det kan också ha sina nackdelar om det inte passar varumärket.

Undvik komplicerade domännamn

Som vi nämnde tidigare kan det vara svårt att göra en bra bedömning, men det finns också några misstag som du bör undvika. En av dem är att skapa långa, komplicerade domäner. Kom ihåg att besökarna på din hemsida måste komma ihåg din domän, så försök att göra det så enkelt som möjligt. Vi rekommenderar därför att du undviker följande misstag när du väljer ett domännamn:

Tänk långsiktigt

När du ska välja domän är det viktigt att tänka långsiktigt. Du kan ändra mycket på din hemsida, men du kan inte ändra en domän utan att det får katastrofala konsekvenser. En viktig tumregel är därför att välja en domän som inte är alltför restriktiv, utan snarare låter företaget utvecklas över tid. Detta kan vara en av de svåraste aspekterna när du väljer domän, men det är värt din tid. 

Planera hemsidans struktur

Sidstrukturen är en av de viktigaste delarna när du bygger en ny hemsida med Google i åtanke. Sidans struktur är en av de saker som Google använder för att göra sina bedömningar. Därför bör du ta dig tid att göra en tydlig karta över hur din hemsida ska se ut. 

För att göra detta så enkelt som möjligt börjar vi med syftet med din webbplats. Kartlägg vad som kommer att publiceras på din webbplats; vi pratar om innehåll, tjänster och eventuella produkter som besökarna kommer att hitta på webbplatsen. 

I vårt fall kommer vi att använda strukturen i en livsmedelsbutik som ett exempel för att illustrera vår ståndpunkt. Detta kallas ofta för pyramidstruktur inom SEO och är mycket viktigt för hur algoritmerna läser din sida. Namnet beror helt enkelt på att den struktur vi använder för webbsidor liknar en pyramid. Låt oss ta perspektivet av en klädbutik för att förklara hur denna struktur fungerar. 

Toppen av pyramiden – Överst hittar vi vår hemsida, det vill säga sidan någon hamnar på när de skriver in vårt domännamn i din webbläsare. Här får du en enkel introduktion till vad hemsidan handlar om, samt vad du kan förvänta dig att hitta.

Mitten – Nedanför toppen hittar vi huvudämnena eller silos som de ofta kallas inom SEO. I vårt fall kommer det att vara huvudsidor om urvalet, såsom skor, jackor, byxor och tröjor.

Botten – Längst ner i strukturen kan du hitta tusentals sidor om produkter eller artiklar. I vårt fall kommer botten att vara de enskilda sidorna för varje enskild produkt, vilket kan vara nästan obegränsat.

Den strukturen vi har tittat på ovan hänger samman med din URL, så vi tänkte även visa hur denna struktur kan se ut när det gäller domäner.

Toppen av pyramiden – https://mindoman.se

Mitten av pyramiden – https://mindoman.se/jackor

Botten av pyramiden – https://mindoman.se/jackor/gulregnjacka

Design av din hemsida

Nu när allt planeringsarbete är gjort är det dags att designa din hemsida. Här är några viktiga val som du måste göra för att komma igång, som vi kommer att gå igenom mer i detalj. Det finns flera alternativ för hur du kan designa din hemsida, och vad du kommer att välja beror på din kunskapsnivå. Det finns tre olika alternativ att välja mellan, vilket inkluderar att använda en byrå för att bygga din hemsida, bygga hemsidan själv med ett hemsideprogram eller använda färdiga WordPress-mallar.

Anlita en byrå för att skapa en ny hemsida

Detta kan vara det enklaste alternativet, men det är också det mest kostsamma. Om du har en webbplats som kräver särskild kodning eller funktionalitet måste du betala någon för att skapa den. Du kan då välja att anlita en byrå för att göra jobbet åt dig, men det innebär att ditt projekt kommer att ha en betydande budget att spendera på utformningen av webbplatsen.

Använd ett hemsideprogram

Ett mycket rimligare alternativ är att använda ett hemsideprogram som Wix, Webnode eller Squarespace. De är plattformar som erbjuder enkla drag-and-drop-verktyg för att du ska kunna designa din egen webbplats. Dessa kräver inga förkunskaper om kodning eller webbdesign, men kan också medföra vissa begränsningar. Om du bara vill ha en enkel hemsida utan avancerade funktioner är detta ofta en bra utgångspunkt. 

Använd ett färdigt tema i WordPress

WordPress är det populäraste CMS-systemet i världen och mer än 455 miljoner webbplatser använder idag WordPress. Det har gjort att det finns ett enormt utbud av färdiga mallar som du kan använda som grund för din hemsida. WordPress kräver dock lite mer kunskap, så detta kan vara en mer teknisk lösning för dig som är genuint intresserad av att skapa hemsidor. Det är dock mycket mer flexibelt än ett hemsideprogram, eftersom du kan göra ändringar i CSS längs vägen.

Saker du måste tänka på angående din hemsida

En hemsida består av många olika delar, men vissa är viktigare än andra. Här har vi valt att lyfta fram de element som du bör kartlägga väl och som kan betraktas som ett “måste” på alla webbplatser. Detta beror på att Googles crawler letar efter just dessa element, men också på att användarna har förväntningar på hur en hemsida ska se ut. 

Navigering

En av de viktigaste sakerna du kan planera för din hemsida är navigering. Det är viktigt att användarupplevelsen (UX) är välplanerad, så att en användare enkelt kan hitta det de vill ha. Här finns det inte mycket rum för kreativitet, och man bör försöka använda de traditionella funktionerna med sidhuvud, sidfot och sidofältsnavigering. Dålig navigering är ofta en aspekt som irriterar användarna och kan därmed ske på bekostnad av hemsidans framgång.

Element du bör inkludera

Vi nämnde det tidigare, men en hemsida består av ett antal olika element och funktioner som arbetar tillsammans. Det är denna helhet som gör en framgångsrik webbplats. Därför har vi valt att lista några viktiga funktioner som du bör inkludera på din webbplats för att säkerställa de nödvändiga funktionerna som du kan förvänta dig att behöva.

Exempel på nödvändiga funktioner:

Många av dessa funktioner finns i samma tillägg, så det viktigaste är att du har ett tillägg som täcker dessa områden. Här bör du läsa på om de olika tillägg som finns tillgängliga och titta på vad du kan hitta i kostnadsfria och betalda lösningar. Särskilt för hemsidor som är baserade på WordPress finns det ett antal bra alternativ.

Sammanfattning

Det ligger mycket arbete bakom en perfekt hemsida, men du kan få ett gott försprång med god planering. I den här guiden tittar vi därför på hur du bör planera de olika aspekterna av din hemsida och hur du kan välja en bra domän. Vi har också tittat på vilka alternativ du har för att designa din hemsida och vilka viktiga element du bör ha med på din hemsida. Det kanske låter komplicerat, men det övergripande resultatet av dessa åtgärder blir en webbplats som Google älskar.