BigCommerce-upplevelser: fullständigt test och granskning (2022)

Webbskaparen finansieras av våra läsare. Om du köper något via våra länkar kan vi tjäna en liten summa. Detta påverkar inte på något sätt våra bedömningar.

BigCommerce är en av de mest populära plattformarna för webbshoppar och erbjuder idag en av de mest skalbara lösningarna på marknaden. Idag drivs fler än 95 000 webbplatser av BigCommerce och de inbyggda verktygen kan ge kraftfulla resultat. För att ta en närmare titt på vad denna populära lösning kan göra har vi skapat en omfattande granskning med uppdaterad information. 

Så oavsett om du utvärderar BigCommerce för din webbshop eller bara vill lära dig mer om de olika plattformarna kommer du att hitta mycket användbart i vår recension. Vi har tittat på vilka BigCommerce passar för och vad du får om du väljer denna plattform. Sist men inte minst har vi fokuserat på några unika punkter som skiljer BigCommerce från sina konkurrenter.

Är du redo att lära dig mer om vad BigCommerce döljer under ytan? Da har du kommit till rätt plats!

Fördelar och nackdelar med BigCommerce

Vi har länge sökt efter den perfekta plattformen, men det har inte gett några resultat. BigCommerce kommer ganska nära perfektion, men även här finns det både styrkor och svagheter i plattformen. För den som vill ha en snabb översikt över dessa har vi listat fördelarna och nackdelarna nedan. 

Fördelar med BigCommerce

Nackdelar med BigCommerce

BigCommerce priser

En av de saker som skiljer BigCommerce från sina konkurrenter är prismodellerna. De tar nämligen inte ut fasta avgifter (förutom månadsabonnemang), utan tar snarare ut transaktionsavgifter baserat på din omsättning. Det innebär att varje abonnemang har en omsättningsklass som bestämmer hur mycket det kostar att använda plattformen. 

För de flesta företag innebär detta att du har en enkel, skalbar kostnad på plattformen – men om du har låga marginaler kan detta leda till vissa utmaningar. Vi rekommenderar därför att du utvärderar de olika möjligheterna du har innan du binder upp dig till ett abonnemang som kan äta upp dina marginaler.

Pris per månad(månadsvis)Pris per månad (årsvis)OmsättningskravBigCommerce avgift
Standard$29.95$29.95$0 – $50k0%
Plus$79.95$71.95$50k – $180k0%
Pro$299.95$269.96$180k – $400k0%
EnterpriseAnpassatAnpassat$400k+0%

Dessa prisplaner är baserade på omsättning, men du kan uppgradera till en dyrare plan än vad din omsättning pekar på om du vill. Detta kan vara användbart om du vill ha tillgång till extra funktioner. 

BigCommerce Användarvänlighet och funktioner

En fördel med BigCommerce är att du får tillgång till ett stort antal funktioner oavsett vilken plan du väljer. Det innebär att du kan välja en standardplan och ändå få en mycket funktionell plattform att arbeta med. För att ge en bättre inblick i de möjligheter som finns med BigCommerce har vi därför tittat lite närmare på några användbara funktioner.

Betalningsalternativ

De betalningsmetoder du väljer är mycket viktiga när du bygger en webbshop, och med BigCommerce kan du koppla upp till 65 olika tjänster till din butik. Vi rekommenderar inte att du använder dem alla (eftersom de kan bli dyra), men du bör definitivt använda de största av dem. Betalningsmetoder är ofta något du kan testa över tid för att se vilka alternativ som efterfrågas av kunderna och vilka som inte används lika ofta. 

En bra utgångspunkt för att starta din första webbshop skulle vara:

Multi-channel försäljning

Konkurrensen om kunderna är hård, vilket innebär att framgångsrika webbshop måste erbjuda sina produkter där konsumenterna befinner sig. Här är BigCommerce utan tvekan en föredragen plattform eftersom den har starka funktioner för multi channel-försäljning. Det innebär att du kan integrera din webbshop i en rad olika kanaler, inklusive Facebook, Amazon, eBay och andra sociala medier. 

Övergiven kundvagn

Du kanske har fått ett e-postmeddelande från en återförsäljare efter att du har lämnat en eller flera produkter i kundvagnen utan att ha köpt dem? Statistiken visar faktiskt att denna funktionalitet kan öka försäljningen med 12–15%, vilket kan ge betydande merförsäljning med tiden. Här är det bra att veta att BigCommerce lösningar för detta är mycket goda, men det kan vara klokt att installera ett gratis tillägg för MailChimp, eftersom det ger dig mycket bättre funktioner för att nå dina köpare.

Design

Om du vill ha något mer än det traditionella får du lägga ut några kronor. Det finns ett bra urval av mallar för BigCommerce, men de brukar kosta från 35 dollar och uppåt. Detta bör dock inte vara en stor kostnad i sammanhanget, och en bra design kan vara skillnaden mellan en framgångsrik och en katastrofalt misslyckad webbshop. Vi rekommenderar därför att du utforskar det utbud som finns på plattformen, men du kan också titta på ThemeForest och liknande marknadsplatser. 

SEO

SEO eller sökmotoroptimering blir allt viktigare för att din webbshop ska nå potentiella köpare. Det finns stora skillnader i de verktyg som olika plattformar erbjuder, och Shopify är till exempel känt för att inte vara särskilt bra på detta. BigCommerce erbjuder ett brett utbud av SEO-verktyg som kan vara fördelaktiga. 

Med de integrerade lösningarna för BigCommerce kan du bland annat ändra altdata, meta och titlar på dina olika sidor. Du kan även lägga till taggar och andra verktyg som gör det mycket lättare att få dina olika sidor indexerade. Särskilt för dem som har olika innehåll på hemsidan kan detta vara en viktig källa till organisk trafik. 

Sammanfattning

Det finns ett antal olika plattformar för dig att starta en webbshop, men alla rekommenderas inte. I denna recension har vi därför tittat närmare på vad den populära tjänsten BigCommerce kan erbjuda. Vår slutsats efter grundlig research är att detta utan tvekan är en bra plattform för dig som har lite trafik till en större webbshop. Det är en otroligt skalbar tjänst, men den kräver en befintlig grund. Om du däremot ska lansera en helt ny webbshop rekommenderar vi istället Wix Webshop eller Squarespace som bättre kandidater för detta.