Hemsidedesign: 5 bra regler som du bör följa (2024)

Skriven av

Axel

Publicerad

Hemsidedesign
Vi finansieras av våra läsare. Om du köper något via våra länkar får vi en provision.
I den här artikeln kommer vi att gå igenom:

När du skapar din första hemsida hittar du ofta inspiration på nätet, men vilka regler ska du följa? Nya tips dyker upp hela tiden, och många människor lägger till sina personliga preferenser till lösningen. Därför har vi tagit fram de viktigaste reglerna som du bör följa, med stöd av forskning. 

Eftersom design till stor del bygger på personliga preferenser är det nästan omöjligt att få ett universellt svar. Därför har vi bara tittat på de tips som faktiskt har stöd i fakta. I denna artikel kan vi därför se närmare på fem regler som man absolut borde följa när man ska designa en bra hemsida. 

Är du redo att börja? La oss ta en titt!

Forskningsbaserade tips för hemsidedesign

Här är 5 bra regler som du bör följa för att öka sannolikheten för en lyckad hemsida.

1. Hastigheten på hemsidan

Detta är kanske ett av de mest underskattade tipsen vi kan komma på, men hastigheten kan avgöra hur framgångsrik din hemsida blir. Statistik visar att dålig hastighet på din hemsida kommer att öka avvisningsfrekvensen och minska kundnöjdheten avsevärt. Kort sagt, en långsam hemsida kommer att se till att kunderna går någon annanstans.

Du bör därför se till att hastigheten på din hemsida är optimerad. En annan viktig punkt att nämna här är att hastigheten har en direkt inverkan på din SEO. Detta beror på att användarna värdesätter hög hastighet, vilket har lett till att sökmotorerna också fokuserar mer på detta. 

Om du vill att din hemsida ska göra bra ifrån sig i sökresultaten bör du därför se till att den har optimal hastighet redan från början. Det ger en bättre användarupplevelse och stärker din SEO. Sammantaget kommer detta också att minska din avvisningsfrekvens, vilket Google tar hänsyn till i sin bedömning av din hemsidas relevans.

2. Hick’s law

Många som skapar sin första hemsida vill att urvalet ska vara så stort som möjligt. Detta strider dock mot Hicks lag. Kort sagt, Hicks lag betonar att ju fler alternativ du har, desto svårare blir det för konsumenten att göra ett slutgiltigt val. 

Ett antal studier har genomförts på detta område under de senaste åren, särskilt i livsmedelsbutiker. Ett bra exempel på detta är syltprovtagning, där ett stånd har 24 olika smaker och ett annat stånd bara har ett urval av 6. Resultaten av detta test visade att 60% av kunderna stannade till för att smaka på det bord som hade flest prover, men bara 3% köpte en burk sylt. 

På bordet med endast sex prover var det dock färre kunder (40%) som stannade, men 30% av dessa köpte sylt. Slutsatsen av detta test var därför att ju färre valmöjligheter, desto enklare är det för kunden att göra ett slutgiltigt val. För oss som måste skapa en hemsida  kan vi därför dra några viktiga lärdomar:

  • Ha enkla, begränsade menyer för navigering
  • Begränsa antalet skärmar 
  • Ha en tydlig uppmaning till handling 
  • Hänvisa endast till sociala medier som du är aktiv på
  • Se till att varje sida har ett enda mål 

Slutsatsen är därför att ju enklare kundresan är, desto större är sannolikheten för en lyckad konvertering. 

3. Gör det enkelt

Eftersom vi redan har börjat förenkla upplevelsen kan vi fortsätta på samma spår. Här har Google genomfört ett antal undersökningar, och kommit fram till att användarna föredrar hemsidor utan komplex design. Det visar sig faktiskt att kunder får en negativ upplevelse om sidan har för många störande element.

Så vad betyder det för oss när det gäller webbdesign? Vi har valt ut några saker att tänka på:

  • Sidebar – Tidigare var det vanligt att alla hemsidor hade en omfattande sidebar. Här skulle man ofta ha annonser, nyhetsbrev, nyheter och liknande. Undersökningar visar dock att många besökare tyckte att detta var distraherande. Resultatet av detta har blivit att många hemsidor nu släpper det traditionella sidofältet till förmån för en hemsida med en kolumn. Detta innebär färre distraktioner längs vägen, och besökare kan fokusera på innehållet.
  • Layout – Det kan vara frestande att prova något nytt när du designar en hemsida, men det finns ett antal misstag som du bör undvika. Vi människor föredrar bekanta områden, vilket även gäller för webbdesign. Du bör därför hålla dig till standardlayouten där sidan består av rubrik, innehåll och sidfot. Denna naturliga struktur är vad de flesta konsumenter förväntar sig, och det kan därför ge en dålig magkänsla om man upplever något annat. 

4. Använd visuella element

Det har gjorts mycket forskning om användningen av visuella element i webbdesign och resultaten är tydliga. Hemsidor som aktivt använder visuella element har en högre konverteringsgrad. Vi talar inte bara om element som marknadsför en produkt, utan också om element som visar var användaren bör fokusera. 

Ett bra exempel på detta är ögonkontakt. En hemsida som använder en bild av en person som tittar i den önskade riktningen kommer ofta att upptäcka att användarna följer i samma riktning. Ett bra exempel på detta är att du har en person som tittar i riktning mot innehållet på din sida. Tester har faktiskt bekräftat att detta ökar sannolikheten för att besökarna faktiskt läser innehållet. 

Detsamma gäller användningen av pilar, illustrationer och annat som visar användaren i rätt riktning. Om du har skapat en hemsida eller landningssida där du vill att besökarna ska nå en viss punkt, bör du inte vara blyg, använd pilar, illustrationer eller bilder på människor för att rikta uppmärksamheten dit den ska. 

5. Undvik sliders, karuseller och liknande.

Ett element som borde ha varit föråldrat för länge sedan är användningen av sliders, karuseller och liknande rörliga element på en hemsida. Detta är dock fortfarande en av de mest efterfrågade funktionerna av utvecklare. Dessverre viser forskning at bruken av disse i liten grad er effektiv. 

Här har flera skolor och universitet gjort flera studier om hur effektiva sådana element är, och resultaten går inte att ta miste på. Notre Dame University kunde visa att 90% av klickarna på ett bildspår gick till den första bilden. De efterföljande bilderna ignorerades i stort sett av besökarna.

Detta beror ofta på att besökarna inte läser allt innehåll på hemsidan, utan snabbt läser igenom det och hittar det de söker. Om du har en slider som byter bild med några sekunders mellanrum kommer det sällan att fånga besökarens uppmärksamhet. Du kan därför komma långt genom att ha en längre hemsida med fler punkter, i stället för att försöka visa dem högst upp i form av en slider. 

Vad betyder det här för min hemsida?

Som vi har diskuterat i den här artikeln finns det flera faktabaserade regler som du bör följa när du designar din hemsida. Det handlar i första hand om hastighet och användbarhet, men det är också viktigt att anpassa användarupplevelsen. Vi kan därför sammanfatta dessa tips på följande sätt:

  • Hastighet kommer att vara en viktig del av din webbplats framgång. Det ökar inte bara användarvänligheten, utan säkerställer också att du uppfyller fler av sökmotorns villkor. 
  • Hick’s Law gör valet för kunden så enkelt som möjligt. Fokuserar på ett bra men koncentrerat urval för att öka sannolikheten för konverteringar. 
  • Enkelt – kapa inte en komplicerad hemsida. Detta gäller både visuellt och layoutmässigt. Håll dig till de förväntningar som användaren har när han eller hon klickar på din hemsida och anpassa din hemsida till dem. 
  • Visuella element kan gjøre det mulig å veilede fokuset til kundene dine. Bruk bilder og elementer aktivt slik at kundene i underbevisstheten ved hvor de skal feste oppmerksomheten sin. 
  • Sliders och karuseller bör undvikas, eftersom det är dokumenterat att de har liten effekt. Lägg också lite extra tid på att skapa en bra layout, så att du kan guida kunden genom ditt viktigaste innehåll på ett snyggt sätt. 

Hur skiljer man på bra och dåliga tips?

Det kan vara svårt att veta vilka tips man ska följa på nätet, och därför kan det vara bra att titta på vad som ligger till grund för dessa tips. Vi skulle kunna skriva en artikel med fem tips som vi tycker att du borde använda, men det skulle mest vara våra egna preferenser för hur en hemsida ska se ut. 

Det är här som källor och referenser är viktiga verktyg. Vår tydliga rekommendation är därför att du börjar med tips som är verifierade av forskning eller stöds av studier. Det finns ofta forskning om användarnas beteende och vanor, så du kommer alltid att hitta ett antal positiva källor med användbar information.

Sammanfattning

Det kan vara svårt att veta vilka tips man ska följa på nätet, men det är bra att kunna hänvisa till faktabaserad forskning. I den här artikeln har vi därför tittat på fem viktiga regler som du alltid bör följa när du skapar en bra webbdesign. Alla dessa punkter stöds av forskning och har haft en dokumenterad effekt på framgången för olika hemsidor.